Náš web také používá cookies. Setrváním na stránkách souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies si můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Glukomanan

24.11.2016

Glukomanan

Polysacharid obsažený v hlízách rostliny Amorphophallus konjak (Zmijovec konjac).

 

je polysacharid obsažený v hlízách rostliny Amorphophallus konjak (Zmijovec konjac).

     

Je to vláknina pektinového typu, která má mimořádně příznivé účinky na metabolismus, zejména jeho zpomalení.

 

Prodlužuje dobu nutnou ke vstřebání sacharidů z potravy a tím pádem se po jídle dramaticky nezvýší hladina cukru v krvi (potravina má nízký tzv. glykemický index).

 

Současně Glukomanan, díky své vysoké schopnosti nabobtnání, vyvolává pocit sytosti. Konjaková mouka se běžně používá k přípravě potravin v Asii a je obecně řazena mezi zdraví prospěšné složky stravy.

 

Historicky je velmi oblíbená v Japonsku, Číně a Korei.

 

Napomáhá regulaci vstřebávání tuků a cukrů a je považován za jeden z důvodů nízkého výskytu obezity a cukrovky v těchto zemích.

 

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) potvrdil, že Glukomanan napomáhá hubnutí při dávce 3g denně.  

 

Studie prokázaly, že konzumace glukomananu měla vliv na statisticky významné zlepšení hladiny celkového cholesterolu u obézních pacientů. (Walsh DE, Yaghuobian V, Behforooz A (1984): Effect of glucomannan on obese patients: a clinical study. Int j Obes 8(4) 289 – 293.) U zdravých lidí mělo užívání 3,9 g glukomananu, po dobu 4 týdnů, pozitivní vliv na hladinu celkového cholesterolu, LDL, Triglyceridů a systolický krevní tlak. Triglyceridy v krvi klesly až o 23%. (Arvill A, Bodin L (March 1995) Effect of short-term ingestion of konjac glucomannan on serum cholesterol in healthy men. Am. J. Clin. Nutr. 61(3): 585 – 589.)

 

Do další dvakrát slepé studie, trvající 8 týdnů, bylo zapojeno 20 obézních pacientů.

Užívající buď placebo nebo potravinový doplněk s obsahem 1 g glukomananu. Během studie si pacienti ponechali své stávající stravovací návyky i způsob života.

 

Výsledek prokázal, že u pacientů užívajících glukomanan klesla výrazně hladina krevního cholesterolu a jejich hmotnost se snížila průměrně o 2,5 kg. (Walsh DE, Yaghuobian V, Behforooz A (1984): Effect of glucomannan on obese patients: a clinical study. Int j Obes 8(4) 289 – 293.)


Obecně se udávají následující příznivé účinky konzumace glukomananu:

 

Snížení glykemického indexu konzumovaných potravin (udržuje rovnoměrnější hladinu cukru v krvi a tím eliminuje ataky tzv. vlčího hladu.

 

Zvětšením svého objemu (nabobtnáním) poskytuje delší pocit plného žaludku, a tak se hodí k udržování tělesné hmotnosti i jako součást redukčních režimů.

 

Pokrytím střevní stěny přirozeným způsobem příznivě reguluje vstřebávání sacharidů a tuků z potravy.

 

Snižuje produkci jedovatých látek střevními bakteriemi, zvětšuje a změkčuje obsah střev, čímž upravuje vyprazdňování.

 

Má prebiotické účinky, tzn., že napomáhá růstu „dobrých“ acidofilních bakterií v zažívacím ústrojí.

 

Je velmi vhodný při poruchách metabolismu sacharidů a tuků, při nadváze či narušené střevní mikroflóře.

 

 

NzZmNT